Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου 2021

Επαναληπτικές ερωτήσεις στο 3ο κεφάλαιο-Πανελλαδικές εξετάσεις-Κοινωνιολογία

 


Λεμονιά Ελένη Μαλκογιώργου, Κοινωνιολόγος


  • Να αναφέρετε παραδείγματα που αποδεικνύουν τις συνέπειες που επιφέρει στο άτομο η έλλειψη του κοινωνικού περιβάλλοντος και γενικά η ζωή εκτός από κάθε ανθρώπινης συναναστροφής.
  • Τι είναι κοινωνικοποίηση και ποιοι είναι οι βασικοί ψυχο-κοινωνικοί μηχανισμοί μέσω των οποίων επιτελείται;
  • Οι τρεις ψυχο-κοινωνικοί μηχανισμοί της κοινωνικοποίησης εμφανίζουν το άτομο ως παθητικό δέκτη. Πιστεύετε ότι είναι πράγματι έτσι;
  • Γιατί η κοινωνικοποίηση αποτελεί μια «αμφίδρομη διαδικασία» και μια «συνεχή αλληλεπίδραση» μεταξύ ατόμου και κοινωνίας (πομπού και δέκτη);
  • Γιατί η κοινωνικοποίηση είναι μια «διαδικασία οικοδόμησης της συλλογικής ταυτότητας»; Ποιο άτομο θεωρείται «κοινωνικοποιημένο»;
  • Ποιοι είναι οι επιστημονικοί κλάδοι που έχουν ασχοληθεί με το ερώτημα του πώς αναπτύσσεται το παιδί από τη στιγμή της γέννησής του και μετά και ποιοι είναι οι βασικοί εκπρόσωποί τους;
  • Να περιγράψετε τη θεωρία της προσωπικότητας που διατύπωσε ο Φρόυντ και να εξηγήσετε την οπτική του για την ανάπτυξη του κοινωνικού εαυτού.
  • Σε ποιες επιδράσεις στη διαμόρφωση της προσωπικότητας εστιάζουν οι σύγχρονες θεωρίες κοινωνικοποίησης;
  • Σύμφωνα με τον Φρόυντ, για να μπορέσει το άτομο να αντιμετωπίσει καταστάσεις που του προκαλούν ένταση και άγχος, καταφεύγει συχνά σε μηχανισμούς άμυνας. Να περιγράψετε ενδεικτικούς μηχανισμούς άμυνας, τη λειτουργία τους και να δώσετε παραδείγματα εφαρμογής τους.
  • Τι σημαίνει για τον Μιντ κοινωνική αλληλεπίδραση;
  • Να περιγράψετε τα στάδια της κοινωνικής ανάπτυξης του παιδιού (ανάπτυξης κοινωνικού εαυτού) κατά τον Μιντ.
  • Ποια είναι η θεώρηση του Μιντ για τον εαυτό και τη διχοτόμησή του;
  • Μέσω ποιας οπτικής βλέπουν οι κοινωνιολόγοι τη διαδικασία της κοινωνικοποίησης/ανάπτυξης του κοινωνικού εαυτού;
  • Ποια είναι η άποψη των λειτουργιστών κοινωνιολόγων για την κοινωνικοποίηση;
  • Ποια είναι η άποψη των μαρξιστών κοινωνιολόγων για την κοινωνικοποίηση;
  • Το άτομο επιλέγει αυθαίρετα τους τρόπους συμπεριφοράς του στις διάφορες δραστηριότητες και σχέσεις που συμμετέχει;
  • Τα άτομα ερμηνεύουν με τον ίδιο τρόπο τους κοινωνικούς τους ρόλους;
  • Τι είναι κοινωνικοί θεσμοί και γιατί στην κοινωνία μας υπάρχει συχνά μια ταύτιση αυτών με τους φορείς κοινωνικοποίησης;
  • Ποιοι είναι οι φορείς κοινωνικοποίησης και σε ποιες κατηγορίες διακρίνονται αναφορικά με τις σχέσεις μεταξύ των μελών τους;
  • Φορείς κοινωνικοποίησης, πρωτογενείς και δευτερογενείς.1) Ασκούν επίδραση σε όλη τη διάρκεια της ζωής του ατόμου; 2)Η σημασία τους στο χρόνο παραμένει αναλλοίωτη; 3)Υπάρχει ασυμφωνία μεταξύ των προτύπων που προβάλλουν οι φορείς;
  • Να αναλύσετε την οικογένεια ως πρωτογενή φορέα κοινωνικοποίησης.
  • Να αναλύσετε την παρέα συνομηλίκων ως πρωτογενή φορέα κοινωνικοποίησης.
  • Να αναλύσετε το σχολείο ως δευτερογενή φορέα κοινωνικοποίησης.
  • Να αναλύσετε τη θρησκεία ως δευτερογενή φορέα κοινωνικοποίησης.Ποια είναι η άποψη του Ντυρκέμ και ποια του Βέμπερ για τη θρησκεία;
  • Σύμφωνα με τη σύγχρονη λειτουργιστική θεωρία, ποιες θεωρίες εξυπηρετεί η θρησκεία ως φορέας κοινωνικοποίησης; Ποιες άλλες λειτουργίες εξυπηρετεί η θρησκεία;
  • Να περιγράψετε τα ΜΜΕ ως δευτερογενή φορέα κοινωνικοποίησης.
  • Να περιγράψετε το κράτος ως δευτερογενή φορέα κοινωνικοποίησης.
  • Τι είναι ο κοινωνικός έλεγχος, ποια η σημασία του, πότε ασκείται και πότε καθιερώθηκε ως έννοια; Ποια είναι η χρήση της έννοιας σήμερα;
  • Ποιος είναι ο στόχος του κοινωνικού ελέγχου και πώς αυτός επιτυγχάνεται;
  • Ποιες είναι οι μορφές του κοινωνικού ελέγχου;
  • Από ποιους φορείς και με ποιους τρόπους ασκείται ο κοινωνικός έλεγχος (τυπικός ή άτυπος);
  • Ποια είναι η διάρκεια της κοινωνικοποίησης;
  • Τι είναι «κοινωνικός ρόλος» και πόσους κοινωνικούς ρόλους αναλαμβάνει το άτομο κατά τη διάρκεια της ζωής του;
  • Να περιγράψετε τη διαδικασία της «πολιτικής» και της «επαγγελματικής» κοινωνικοποίησης του ατόμου.
  • Να περιγράψετε πώς το άτομο μαθαίνει να είναι αποτελεσματικό με την ανάληψη διαφορετικών κοινωνικών ρόλων.
  • Τι ονομάζουμε επανακοινωνικοποίηση; Να δώσετε σχετικά παραδείγματα.
  • Να εξηγήσετε: 1)Πώς υποδυόμαστε τους διάφορους κοινωνικούς ρόλους και διεκπεραιώνουμε την ερμηνεία τους. 2)Γιατί η κοινωνικοποίηση είναι μια συνεχής, αδιάλειπτη και ανοικτή διαδικασία. 3)Ποια είναι η κριτική που ασκείται στη θεωρία των ρόλων σχετικά με την ερμηνεία τους. 

Διαδικτυακή εκδήλωση - Το ελληνικό #Me Too: Ποινικές, εργασιακές και κοινωνικές διαστάσεις

  Το Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημήτρη Τσάτσου - Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου και το Παρατηρητήριο Συνταγματικών Εξελίξεων  www.Synta...